Köpvillkor

Allmänt

Miniofsweden.se har i detta stycket nedan presenterat vilka köpvillkor som är aktuella i webb-butiken. Om kunden dock har en obesvarad fråga eller ett ärenden som kunden behöver hjälp med ber vi dig som kund att gärna kontakta vår kundtjänst: info@miniofsweden.se för vidare kommunikation.

Priser

Alla priser som miniofsweden.se visar i webb-butiken är priser i svenska kronor inklusive moms. Priset som var aktuellt vid kundens beställningstillfälle är det som gäller för kunden oavsett om priset innan eller efter beställningstillfället ökar eller minskar. Vid kampanjer och erbjudanden gäller de priser som visas endast under kampanj/erbjudandets begränsade tid. Om du som kund lagt en beställning utan att få en beställningsbekräftelse via din korrekt angivna e-postadress ber vi dig kontakta vår kundtjänst inom kampanjens/erbjudandets begränsade tid. I kassan ser kunden det totala priset inklusive moms och eventuella fraktkostnader. Kundtjänst: info@miniofsweden.se

Köp/Beställningar

En genomförd beställning innebär att kunden godkänner våra köpvillkor och samtycker till att kundens personuppgifter registreras i vårt kundregister. Efter köpet/beställningen sänds en beställningsbekräftelse omgående till kundens angivna e-postadress. Därför krävs korrekta uppgifter från kund samt att kunden förbinder sig att kontinuerligt bevaka angiven e-postadress då all kommunikation angående beställningen sker via e-postadressen. För att handla hos miniofsweden.se måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsendelser. Målsmans samtycke och godkännande måste finnas om kund är under 18 år. Miniofsweden.se förbehåller sig rätten för förseningar av leverans, slutförsäljning samt eventuella bild och textfel på webbplatsen. Bilder och text som visas kan inte garanteras återge varans exakta utseende, funktion eller ursprung då bilderna skall tolkas som illustrationer av varorna. Tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och/eller felaktiga artikelnummer reserverar Miniofsweden även sig för. Miniofsweden.se har rätt att ändra sådana eventuella fel, korrigera eller uppdatera information på webbplatsen när som helst.  Miniofsweden.se förbehåller sig även rätten att det utan föregående avisering sker prisförändringar i webb-butiken samt att stryka en beställning om det förkommer särskilda skäl till det. Exempel på särskilda skäl kan vara att kund uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar. Vid eventuella fel i tex prisangivelse, lagerstatus, leveranstid m.m har Miniofsweden.se rätten att korrigera detta i efterhand.

Avbeställning

Om kund vill återkalla en beställning görs det via vår kundtjänst: info@miniofsweden.se Skulle varan som kunden beställt vara slut i lager, avbokas den från beställningen och kommer inte levereras vid senare tillfälle. Informationen kommer nå kunden via kundens e-postadress.

Betalning

När du lägger en beställning i butiken med Klarna Checkout som den valda betalningsmetoden skickas information om din beställning (namn, pris, mängd, SKU) till Klarna. När köpet är genomfört skickar Klarna leverans- och fakturaadress tillbaka till butiken. Dessa data, samt ett unikt ID för köpet sparas sedan som leverans- och fakturadata i ordern i WooCommerce. Alla betalsätt hanteras av Klarna Checkout som erbjuder kunden en trygg och anpassad betalningsupplevelse varje gång. I kassan kan därför kund välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning. Klarna Checkout identifierar kunden genom informationen kunden angivit vid köp, informationen kan variera mellan olika köptillfällen, eller vid behov med hjälp av information från leverantörer. Efter att kunden har identifierats visar Klarna Checkout vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för kunden. Vilka betalalternativ som erbjuds kan variera vid olika köptillfällen. Kunden behöver inte betala innan varorna nått kunden. Se klarnas privacy policy här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy

Frakt

Fraktavgift är endast 69 kr per order inom Sverige, fraktfritt vid order över 499kr. Miniofsweden.se använder PostNord och Schenker för våra leveranser. Lagervaror skickas från Miniofsweden.se´s lager inom 1-3 arbetsdagar och når vanligtvis kunden vardagen efter ordern skickats från oss. Skulle det förkomma leveransförseningar från Miniofsweden.se´s lager meddelas kunden detta genom kundens angivna e-postadress. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord med en dags fördröjning vilket inte är inräknat i den beräknade leveranstiden som eventuellt angivits i webb-butiken. Detta berör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62 samt 89-98. När varan lämnar Miniofsweden.se´s lager övergår leveransansvaret till PostNord vilket innebär att varorna kan nå kunden senare än vad som angivits på webb-sidan, då på grund av tex en försening orsakat av PostNord själv. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Retur

Kontaka vår kundtjänst via mejl: info@miniofsweden.se om du som kund av någon anledning behöver returera en vara. I mejlet önskar vi en beskrivning på vad du vill returera och vilket ordernummer din beställning har. kunden skall skicka varan i retur inom 14 dagar från det att kundtjänst informerats om returen. Kunden är den som har ansvaret för varan tills det att varan åter har kommit till Miniofswedens lager. Vid retur är det kunden som står för frakten tur & retur. Samtliga paket som skickas i retur till oss ska skickas med Företagspaket direkt till oss. Ej till utlämningsställe. Paket som kommer till utlämningsställe kommer ej att lösas ut, utan gå i retur till er igen. Produkter som skall retureras skall var i oförändrat skick, packat på ett ordentligt vis med samma eller likvärdigt skyddsemballage som paketet hade när kunden mottog paketet. Returfraktsedeln skall inte fästas på varan utan på ytemballaget och det är kunden som är ansvarig för risker vid returfrakt. Exempel på risker kan vara att varan som retureras kommer bort under frakten eller skadas, paketera därför varan noga så den inte skadas under frakten. Skulle varan som retureras inte vara i oförändrat skick kan Miniofsweden.se komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdesänkning. Denna värdesänkning bedöms från fall till fall och varierar därför. När varan är kontrollerad av Miniofsweden.se återbetalas kunden för varans pris. Detta sker inom 30 dagar från det att varan nått Miniofsweden.se´s lager. Om kunden skulle vilja byta en vara retureras varan kunden vill byta, kunden får då pengarna tillbaka och kan då lägga en ny beställning.

Ej uthämtade paket

Paket som inte löses ut av kund omfattas inte av ångerrätten, därför skall kund först hämta ut sin vara hos ett postombud innan kunden kan åberopa ångerrätten. Paket ligger hos postombud i 14 dagar innan det retureras till Miniofsweden.se och kund debuteras därför för kostnaden av returfraken, expeditionsavgit, administration samt hanteringsavgift. Avgiften är 299:-

Transportansvar

Om varan skadas under transport till kund, eller kommer bort, är det Miniofsweden.se som är ansvariga. Vid en retur av en vara är det kunden som ansvarar för varan.

Transportskador

Om kundens vara är skadad vid leveranstillfället skall kunden omedelbart kontakta kundtjänst: info@miniofsweden.se. Är det en synlig skada på varan eller emballaget skall kunden direkt prata med chauffören av transporten, annars skall detta anmälas inom 1-3 arbetsdagar till miniofswedens kundtjänst så kund bör kontrollera varan noga så snart varan mottagits. Vid en dold transportskada skall likaså detta anmälas omedelbart till Miniofswedens kundtjänst. Spara emballaget för att en korrekt hantering av ärendet skall kunna ske.

Delad order

Om en vara av någon anledning skulle ha en avsevärt längre leveranstid än de andra produkterna i kundens beställning kan Miniofsweden.se i vissa fall erbjuda en delleverans eller få varan utbytt. Kunden kontaktar gärna Miniofswedens kundtjänst vid dessa händelser.

Förlossningsgaranti

Miniofsweden.se erbjuder förlossningsgaranti på alla varor som köpts innan kundens barn är född och gäller upp till 4 veckor efter förlossningsdatumet. Detta innebär att kunden har rätt att returera de beställda varorna om graviditeten eller förlossningen inte gick bra. Kunden får pengarna tillbaka förutsatt att produkterna är i oförändrat, oanvänt skick. Spara därför alla originalförpackningarna och kvitto från köpet. Läkarintyg bör kunden kunna visa.

Garanti

Garantin gäller för Miniofsweden.se´s kunder och upphör därmed att gälla när varan byter ägare. Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.

Ångerrätt

Kund har alltid ångerrätt i 14 dagar enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerrättens första dag börja gälla samma dag kunden mottagit varan. Vilket innebär att kunden kan ångra sin beställning utan anledning och meddela detta till Miniofsweden.se via kundtjänst: info@miniofsweden.se förutsatt att det sker inom 14 dagar från att kunden mottagit sin beställda vara. Detta förutsätter också att varan och varans förpackningar är i oförändrat och oanvänt skick, det vill säga ej förstörd eller skadad. För mer information läs i stycket Retur högre upp i villkoren. Skulle varan som retureras inte vara i oförändrat skick kan Miniofsweden.se komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdesänkning. Denna värdesänkning bedöms från fall till fall och varierar därför. Om kund skulle vilja byta en vara retureras varan kunden vill byta, kunden får då pengarna tillbaka och lägger en ny order.

1-års öppet köp

För kunder till Miniofsweden.se erbjuds 365 dagars öppet köp på varor som inte förpackningen är bruten på. Varan skall vara i oförändrat skick och oanvänd. Förpackningen får inte vara sönder eller förstörd på något vis. Skulle varan vara levererad utan förpackning från Miniofsweden.se skall samtliga märken, klisterlappar, etiketter eller liknande sitta kvar på varan. En vara som inte är i sådant skick att den går att säljas som ny godkänns inte. För mer information angående returer läs stycket Retur högre upp i villkoren.

Reklamation

Enligt konsumentköplagen har kunden rätt till reklamation inom 3 år från den dagen då kunden mottagit varan. Reklamationsrätten gäller vid varor med fabrikationsfel, alltså varor som har fel när kunden mottagit varan. Fabrikationsfel är fel som uppstått i samband med tillverkning och som skiljer varan från en likadan tillverkad vara utan fel. Reklamationsrätten gäller inte vid varufel som orsakats av slitage, brist på underhåll och brist på service. Rätten till reklamation gäller inte heller om kund orsakat felet eller om kund på något vis försökt åtgärda felet på egen hand utan Miniofsweden´s vetskap om detta. Reklamationsfel skall konstateras av Miniofsweden.se. Kund kommer bli ombedd att mejla bildbevis på felet/defekten på varan till kundtjänst: info@miniofsweden.se , där felet/defekten tydligt framgår. Ordernummer skall finnas med samt en beskrivning av det aktuella felet/defekten av varan. Vid godkänd reklamation kan kunden erbjudas fri reparation, en ny vara eller en återbetalning. Vid en återbetalning sker detta inom 30 dagar från det att den felaktiga varan nått Miniofsweden´s lager.

Tvist

Miniofsweden.se har som policy att alltid följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) reklamationer vid en eventuell tvist. Vid klagomål eller synpunkter angående Miniofsweden.se eller varorna som finns på Miniofswedens webb-butik bör kunden meddela detta till Miniofsweden.se´s kundtjänst: info@miniofsweden.se

Personuppgifter

Det är viktigt att kunder känner trygghet att lämna ut personuppgifter till Miniofsweden. Miniofsweden.se är ansvarig för behandling av personuppgifter av kunder och att det sker i enlighet med tillämpad lagstiftning. När kund lägger en beställning och/eller registrerar ett konto godkänner kunden att Miniofsweden.se lagrar och använder kundens personuppgifter i verksamheten för att kunna fullfölja och ge den service kunden kan förvänta sig av Miniofsweden.se. Personuppgifterna som kunden lämnar används av Miniofsweden.se och samarbetspartners för betalning och leverans. Personuppgifterna kommer inte säljas vidare till tredjepart. För mer information om vår Intregritetspolicy- läs gärna Här. (Länkad)

Cookies

När en kund går in på Miniofsweden.se sparar hemsidan cookies (textfil) på kundens dators hårddisk. Cookiesen innehåller lite information som gör att hemsidan kan lagra och hålla ordning på inloggningsinformation om kunden samt vad kunden vill lägga i sin varukorg. Det går att besöka Miniofsweden.se utan att godkänna cookies men upplevelsen kunden då kan få av hemsidan och dess funktioner kan påverkas negativt då funktioner som är beroende av cookies försvinner. Kunden kan själv ställa in dessa inställningar på sin webbläsare. Miniofsweden.se använder inte cookies för att spara personlig information om kunder.

Integritetspolicy

I denna policy finner du som kund hur Miniofsweden.se samlar in, behandlar samt skyddar kundens personuppgifter. Vi vill med denna policy att kunden skall känna sig säker när kunden lämnar sina personuppgifter till oss. Det är även viktigt för oss att kunder känner sig trygga när de besöker vår webbsida. Därför värnar vi om kundens personliga integritet och strävar alltid efter att med största respekt behandla kunders personuppgifter. Här nedan finns information om hur vi gör detta.

Vilka personuppgifter sparas?

Vi sparar och hanterar så lite som möjligt av kundens uppgifter enligt vår datapolicy. Vilket innebär att vi bara sparar och använder de uppgifter som är nödvändiga för att ge kunden den service som förväntas, upprätthålla kommunikation med kunden samt för att kunna hantera kunden beställning. Dessa uppgifter som sparas kan vara: Namn, adress, e-postadress, telefonnr, ip-adress, postnummer och postadress samt personuppgifter kunden lämnar vid en kontakt med kundtjänst. Vi samlar även in uppgifter om leveranssätt och utlämningsställe. Den lagliga grunden för hantering och behandling av kundens personuppgifter utgörs i köpeavtalet som ingås tillsammans med kunden. De är nödvändiga för att Miniofsweden.se skall ha möjlighet att uppfylla de rättsliga förpliktelser som finns och även fullgöra detta avtal gentemot kunden.  

Vad är en personuppgift?

Det är information som kan hänvisas direkt eller indirekt till en fysisk, levande person. Detta kan vara information som namn, personnummer, telefonnummer, adress och e-postadress men kan också gälla kundnummer och exempelvis IP-adress.  

När behandlas personuppgifter?

Personuppgifterna hanteras och behandlas för att vår verksamhet skall kunna fullfölja vår del av det köpeavtal vi ingår med kunden samt för att kunna ge kunden den service och funktionalitet som kunden förväntar. Detta görs genom att samla in uppgifter från kund när kund besöker vår webbsida, handlar hos oss, eller kontaktar vår kundtjänst.

Hur länge sparas personuppgifter?

Uppgifterna som samlats in från kund sparas så länge det krävs för att fullföra de ändamål som de samlats in för. Hur länge det kan vara aktuellt varierar beroende på typ av personuppgifter och ändamål. Observera att uppgifterna kan samlas en längre tid med hänsyn av lagstadgade eller bokföringskrav eller för att bevaka Miniofsweden.se rättsliga intressen.

Lämnas personuppgifterna ut till tredje part?

Miniofsweden.se överlämnar endast nödvändiga uppgifter om kund till samarbetspartners eller bolag som utför tjänster för Miniofswedens räkning som tex PostNord och Klarna, detta görs för att kunna bearbeta och hantera kundens beställning fullständigt. Dessa samarbetspartners hanterar kundens uppgifter i syftet att se till att vi fullföljer våra åtaganden, exempelvis fullgörande av avtal om köp. Vid lagkrav, polisärenden eller krav från myndigheter kan Miniofsweden.se även då komma att lämna ut kundens personuppgifter. Om det skulle vara nödvändigt för vår verksamhet kan vi även komma att överföra kundens personuppgifter till andra mottagare än de som nämns ovan. Vid all hantering och överförande av kundens personuppgifter iakttas hög säkerhet och sekretess. Vid en eventuell försäljning av en del eller hela vår verksamhet eller sammanslagning kan vi även då komma att dela information till potentiella köpare/samarbetspartners.

Hur skyddas mina personuppgifter?

Miniofsweden.se har vidtagit alla säkerhetsåtgärder som är nödvändiga för att skydda kundens personuppgifter och för att kunden skall känna säkerhet och trygghet när kundens personuppgifter lämnas till oss. De personer som har tillgång till kundens personuppgifter är till ett begränsat antal, endast de som behöver behandla kundens uppgifter har tillgång till dem. Leverantörer som tilldelas kontaktuppgifterna kommer endast att behandla dem för vår räkning och i enlighet med våra instruktioner. Vi hindrar otillbehörig åtkomst, spridning och förändring genom att bland annat spara kundens personuppgifter i databaser som är skyddade.

Vad har kunden för rättigheter?

Enligt personuppgiftslagen har kund alltid rätt att få utskrivet den information som finns registrerad om kunden. För att få tillgång till informationen ber vi om en skriftlig ansökan där ditt personnummer finns med samt din underteckning. Skicka ansökan till info@miniofsweden.se. Skulle informationen vara felaktig, ofullständig eller oirrelevant kan kunden begära att informationen rättas till eller tas bort, om sådant är fallet uppmanas kund att kontakta kundtjänst: info@miniofsweden.se. Radering av kundens personuppgifter kan på kundens begäran tas bort om de inte längre behövs till det ändamål som de samlats in för. Korrigering, avidentifiering, komplettering eller radering kan även vi göra på eget initiativ om uppgifter upptäcks vara felaktiga eller ofullständiga. Bland de uppgifter som inte kan raderas finns bland annat data som krävs enligt bokföringslagen samt data som krävs för att vi skall kunna uppfylla våra åtaganden gentemot kunder, exempelvis vid reklamationer.

Ändringar i integritetspolicyn.

Miniofsweden.se förbehåller sig rätten till att när som helst göra ändringar i denna integritetspolicy, i den utsträckning de är nödvändiga tex på grund av ny teknologi eller tekniska krav. Vid alla eventuella förändringar i denna integritetspolicy kommer information publiceras på webbsidan.